Repülőtéri várók Budapesten

Hírek

20190610_151743.jpg

Legutóbbi haza látogatásunkkor kicsit körbenéztünk a SkyCourt és a 2B terminál részen, milyen repülőtéri várók várják a légitársaságok törzsutasait, a business classon utazókat illetve a fizető vendégeket. Mivel Londonba utaztunk, ezért a SkyCourt és a 2B terminált tudtuk bejárni, a 2A terminálon lévő Platinum Lounge-t nem, csak feltételezzük, hogy nem sokban térhet el a 2B terminálon lévő párjától. Ezeket vetettük össze a más repülőtereken tapasztaltakkal.

A repülőtéri várókat két nagy csoportba lehet sorolni: Az egyes légitársaságok saját márkaneve alatt futó várók és a független cégek által üzemeltetett várók. A légitársaságok várói általában a prémium ügyfelek számára, azaz bizonyos szint feletti törzsutas státuszú vagy business és first classon utazók számára vannak fenntartva. Ezen felül minden légitársaság eldönti, hogy beenged-e fizető vendégeket, vagy fenntartja ezt a privilégiumot a saját utasainak. A független cégek által üzemeltetett várók a velük szerződött légitársaságok utasait fogadják, amennyiben a társaságnak nincs saját várója, de emellett fizető vendégek is használhatják.

Nagy általánosságban az mondható, hogy a légitársaságok várói magasabb színvonalat biztosítanak, hiszen a belépésre jogosult utasok nem kevés pénzt fizettek a légitársaságnak. Ez megnyilvánulhat a belső entriőrben, a felszolgált ételek és italok minőségében és az egyéb extra szolgáltatásokban. Ezzel szemben a független várók akkor nyereségesek, ha sok ember veszi igénybe őket és spórolnak a szolgáltatáson. De mit is várnak el az utasok egy várótól? Elsősorban azt, hogy a terminál zajos terével ellentétben kényelmes, csendes környezetben várakozhassanak a gép indulásáig, miközben étkezhetnek és kedvenc italukat kortyolgatják. Ezen felül igény lehet számítógépre, nyomtató/fénymásolóra, hosszútávú járatok esetén zuhanyzókra, alvó sarkokra valamint játszószobákra a gyerekeseknek. Ez alatt lehet érteni azt aki gyerekkel utazik és azt is aki gyerekesen viselkedik :) A határ persze a csillagos ég, a first class utasokat minden elképzelhető módon kényeztetik: külön dedikált váró, a'la carte éttermi étkezés, szivar választék, méregdrága italok, luxus limuzin transzfer közvetlenül a géphez, stb.

A Liszt Ferenc repülőtéren kizárólag független cégek által üzemeltetett várók találhatóak, nagyon egyszerű okból kifolyólag: csak olyan légitársaságnak érné meg saját várót fenntartani, ami annyi induló járattal és megfelelő számú vendéggel rendelkezik, hogy egész nap biztosított lenne a kihasználtság. Ez általában az adott ország nemzeti légitársasága, ami nálunk ugye... na mindegy. Szóval maradnak a független várók, amivel önmagával természetesen nem lenne baj, számos pozitív példát láttunk már.

menzies_lounge1.jpgKép forrása: bud.hu

A SkyCourt emeletén három váró található, elsőként a kilátóterasz kijárata melletti Menzies váróba kukkantottunk be. Ez egy minden elképzelhetőnél kisebb váró, én egy lakás méretéhez hasonlítottam. A repülőtér honlapja alapján 104 m2-en üzemel, de ha ebbe beleszámít a recepció is, akkor nem is tévedtem túl nagyot. A váróban forgószékekkel ellátott asztalok, néhány kanapé és hátul egy büfé pult található. A teljesen üres váró recepcióján üldögélő, sorsán mélázó fiatalember kicsit zavarba jött azirányú kérdésünkre, milyen ételt is kapunk a pénzünkért. Ugyanis, ha jól láttuk kizárólag chips, 7days croissant és talán keksz van kirakva. Az italválasztékot illetően hadd idézzem a repülőtér honlapját: "sör, bor és ital választék" Az igen! Mindezt mennyiért? 9000 Forintért cserébe. Ezen információtól megszédülve támolyogtunk ki. De a meglepetések sora nem ért véget, következett a SkyCourt váró.

skycourt_lounge_7.jpgKép forrása: bud.hu

Ez alapterületre nagyobb váró, de a Menzies váróval ellentétben nincs ablaka, ezért meglehetősen mesterséges és talán kalusztrofób. Amíg körülnéztem, a modern székekről tanácstalan idősebb utasok néztek, talán arra várva, megadom a választ arra, miért is üldögélnek odabent. Itt már bővített büfé választék várja a betérő utast, ami sajtot, felvágottat, zsemlét és pogácsát jelent, valamint többféle üdítőt és alkohol választékot. Ennek a tömény jólétnek azonban ára van, itt már 13000 forintot kell kipengetni fejenként a belépésért cserébe. Nem is maradtunk, haladtunk tovább.

Közvetlenül a szomszédban található a Mastercard váró, ahova kizárólag a megfelelő Mastercard kártyával rendelkező utasok léphetnek be, fizetővendégként nem lehet igénybevenni. Itt is ablaktalan tér fogad, ami - ismét csak a repülőtér honlapja alapján - 160 m2-en várja a vendégeket. Szintén modern és kényelmes bútorokkal próbálják ellensúlyozni a belső tér zsúfoltságát, az étel- és italválaszték hasonló a SkyCourt loungehoz.

vip_01.jpgKép forrása: bud.hu

A 2B terminálon lévő Platinum várót már többször igénybe vettük, így most nem másztunk fel az emeletre körülnézni. A váró a terminál induló szintje felett helyezkedik el az útlevélellenőrzést követően, pazar kilátással a repülőgépekre. Kis büférészének választékát fasírt, franciasaláta, hideg szeletelt húsok adják. Az italválaszték közepes és a rendszeres vendégek azt is tudják merre érdemes kutakodni a Túró Rudi készletért. :) A belépésért 35 Eurót kell fizetni, ha nem meghívott, azaz a légitársaságunk által delegált utasok vagyunk.

20190121_152229.jpg

Miután végigvettük a várókat, a SkyCourt emeletén ültünk le, ahol megállípítottuk, hogy lassan oda is ki lehet tenni a "Megtelt" táblát. Pár évvel ezelőtt még lehetett foteleket találni, mára csak székek maradtak, nyilván a növekvő utasszám helyigénye miatt. De a szokásos délutáni csúcsforgalom ellenére is találtunk helyet. Itt összegeztem a tapasztaltakat: a Menzies lounge egy vicc, bár van ablaka és csendes (mert tök üres), egyszerűen nem éri meg 9000 Ft-ot fizetni bolti zacskós péksütiért. A Mastercard és SkyCourt loungeok ablaktalan, forgalmas belsőjéért és a felvágottas szendvicsért pláne nem érdemes kifizetni a még drágább díjat. A Platinum lounge ára kb. 11000 Ft-nak felel meg, nem rossz az étel- és ital választék, van kilátás, viszont csak a 2B terminálról induló utasok érik el.

Hogy miért tűnik soknak a 13000 Ft-os (~35 GBP) belépő? Nos, nézzünk pár példát:

  • A No.1 lounge, ami többek között Birminghamben, Edinburgh-ban és Londonban is üzemeltet várót, Gatwicken 40 font helyszínen fizetve, 35 font előre foglalva, de ott meleg leves, meleg húsos és vegetariánus főétel, valamint aprósütemények várnak a nassolnivalók mellet, az italfogyasztás korlátlan, sőt koktélt is kevernek a bárpincérek, sőt ablaka is van a várónak. Hozzáteszem, hogy Edinburgh-ban helyszínen fizetve 35 font, előre foglalva 28 font, de ott nem tudom milyen a választék.
  • A No1. alá tartozó MyLounge a Gatwick terminálon egy kicsi váró (gyakorlatilag egy szoba), de a 24 fontos díj ellenében még így is jár meleg étel.
  • A swissport által üzemeltetett Aspire loungeokba a belépő London Gatwicken 27.5 font, a No.1 loungeokhoz hasonlóan itt is meleg étel vár, bár a választék kicsit gyengébb. Az ablak itt is széria tartozék.
  • A hamburgi Airport Lounge 35 eurós belépője szintén ez az árkategória, ott főtt virsli jár melegételként, viszont a világmárkák helyett német üdítők vannak. Nemhogy ablak, több emelet magas üvegfal határolja a nyitott várót, melyen keresztül az előtér forgalmát figyelhetjük.

Más várók éves tagdíj mellett vehetőek igénybe, ezért nem lehet közvetlenül összehasonlítani velük a pestieket. De nem is kell feltétlenül más várókhoz hasonlítani az árazást, nézzük meg mire elég 13000 HUF a SkyCourt éttermekben elköltve! Nos, arra jutottam, hogy mondjuk 5 Whopper burger (darabja 1800 Ft), egy üdítő, mely korlátlanul utántölthető (650 Ft) és négy gombóc fagyi (gombóca 420 Ft) meg egy kávé (~800 Ft) még mindig csak 12000 Ft-ba fáj, de a Costa Coffee 1500-1600 Ft-os szendvicseiből is legyűrhetek hetet meg egy kávét ennyi pénzért. Cserébe nem kell egy ablaktalan szűk helyen üldögélnem, hanem nézegethetem a repülőket.

Valószínűnek tartom, hogy a légitársaságok utasain kívül nem sok fizető vendég van. Egyrészt a SkyCourt nyilvános része sokkal látványosabb, mint az ablaktalan várók, másrészt az étel- és italválaszték sem túl vonzó. Az árak a nemzetközi szintet tükrözik, a szolgáltatáson egy kicsit lehetne javítani. Persze meg kell említeni, hogy sokkal nehezebb a lounge üzemeltetés Budapesten, hiszen az utasforgalom és a közönség vásárlóereje messze elmarad a nagy nyugat-európai repülőtereken tapasztalhatóktól. Ezenkívül nagy a verseny, fajlagosan sokkal több váró jut egy utasra, mint a más városokban lévő nagyobb terminálokon.

< Előző hír          Következő hír >

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kérlek látogasd meg a Patreon oldalamat, ahol az utazások támogatásáért cserébe exkluzív tartalmakhoz is hozzáférést biztosítok. Kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.