Hulló csillagok

Hírek

skytrax_400x400.jpgA világ legnevesebb, független légitársaság- és repülőtér értékelő szervezete, a Skytrax értékelései és díjai fontos indikátorok a légitársaságok számára, hiszen azok az utasok százezreinek szavazatai alapján kerülnek megállapításra: a komplex pontozási rendszer külön értékeli a fedélzeti és földi szolgáltatásokat, természetesen utazási osztályonként kategorizálva. A légitársaság mellett az utasoknak lehetőségük van a repülőtereket, a repülőtéri várókat és magát a járatot is értékelni pontokkal és szövegesen, akár fényképeket csatolva. A szavazatok hitelességét a csatolt beszállókártyák alapján ellenőrzik, így csak az értékelhet, aki ténylegesen repült. Kép forrása: skytraxratings.com

Más értékelésekhez és versenyekhez hasonlóan itt is nagy várakozás előzi meg a pontszámok kihirdetését. A mindenki által áhított, öt csillaggal jelölt legmagasabb kategóriába csak maroknyi légitársaság tartozik, ezért bármilyen változásnak nagy hírértéke van. Tavaly a Luthansa, idén az Etihad és a Turkish Airlines került hírbe, csak utóbbi kettő nem pozitív módon...

airplane-2726633_1280-696x340.jpgAz Etihad kapcsolata a Skytrax-szel nem mindig volt kisimult. 2014-ben, négycsillagos légitársaságként hagyták el a szervezetet - ezzel lemondva az addig elnyert Skytrax díjak használati jogáról - ahogy ők fogalmaztak azért, mert nem értettek egyet a pontozási módszerekkel és a súlyozásokkal. Két évvel később ismét csatlakoztak, majd hirtelen megkapták az ötödik csillagot. Lehet, hogy csak addig nem tetszettek a szabályok, amíg nem őket hozták ki nyertesnek?

Idén azonban megszakadt az ötcsillagos korszak, a légitársaság a legutóbbi értékelés szerint "csak" négy csillagos értékelést kapott, ami az elmúlt időszak hírei alapján nem volt teljesen váratlan. Az utóbbi évek az Etihad egyre romló szolgáltatásairól, az elhibázott befektetéseiről és pénzügyi nehézségeiről szóltak. skytrax-rating-airline-4.pngNéhány évvel ezelőtt az arab triumvirátus (Emirates-Etihad-Qatar) részeként az Etihad magas színvonalat képviselt az iparágban és megdönthetetlennek látszott. (Itt jegyezzük meg csendben, hogy az Emirates is négy csillagos légitársaság) Azonban az elhibázott kísérleteik az európai piacra való betörésre, mint pl. az Alitaliaba pumpált dollármilliók, illetve a cég utólag tévesnek bizonyult pénzügyi döntései nyomot hagytak a légitársaság renoméján. Ezzel együtt a pénzügyi mérleg helyreállítása érrdekében a cég folyamatos költségcsökkentésre kényszerült, mely meglátszott a szolgáltatások körén illetve azok színvonalán.

568px-lufthansa_logo_crane_svg.pngA Lufthansa sztori: sok repülés rajongót és szakértőt meglepve, nemrégiben a Lufthansa is megszerezte a Skytrax ötcsillagos légitársaság értékelését. Ezen sokan meglepődtek, sőt, fel is háborodtak, mondván a cég szolgáltatása nagyszerű, de elég messze van a többi öt csillagos légitársaságétól. Sokan vádolták a Skytraxot részrehajlással, hogy finoman fejezzem ki magam, azonban véleményem szerint más (is) áll a háttérben.

Az értékeléseket az utasokra bízni alapvetően jó ötletnek tűnhet, hiszen ők azok, akik közvetlenül kapcsolatba kerülnek a szolgáltatással, mégsincsenek elkötelezve a légitársaságoknak. A probléma az, hogy nem minden utas repül minden légitársasággal, így nem feltétlenül van összehasonlítási alapja. Ennek következtében nincs egységesen elfogadott szempontrendszer és etalon az egyes csillagokhoz társítva, azt mindig az egyén szubjektív értékrendje alakítja.

Lássuk ezt egy példán keresztül: Ha létezne egy légitársaság, mely egy veterán korú, kétfedeles géppel repkedne Csajágaröcsöge és Piripócs között, a közönsége pedig olyan emberekből állna akik még soha nem repültek, akkor könnyen maximális pontot adnának maga a repülés élményétől és a fedélzeten felszolgált ingyen házipálinka és kolbászdarabkáktól való elragadtatásukban. Egészen addig, amíg ki nem próbálják egy másik társaság modernebb, halkabb, kényelmesebb  gépét.

Ezzel nem azt mondom, hogy a Lufthansa minden utasa szűk látókörű és tapasztalatlan, de azt azért el kell ismerni, hogy egy ekkora népességű ország ekkora légitársaságának törzsutasai már csak hazafiasságból is hajlamosabbak lehetnek "hazaszavazni". Ezt egyébként minden, szavazatokon alapuló értékelésnél észben kell tartani, hisz utazótársaink szempontjai és igényszintje mások lehetnek, mint a mieink.

Az értékeléseket olvasva az rajzolódik ki, hogy az utasok többsége már egy ideje érzékelte a színvonal süllyedését, de az most ért el egy olyan szintet, amit már nem tolerálnak, illetve lett olyan széleskörűen elterjedt, ami nyomot hagy az értékeléseken is. Nagyon sokan az Emiratest és a Qatart hozzák fel összehasonlítási alapnak, ami már csak azért is könnyű, mert a repült cálállomások között sok az átfedés.

A legtöbben a felszolgált ételek minőségét és mennyiségét, a légiutas kísérők és a földi személyzet modorát és a kiszolgálás lassúságát jegyezték meg a legtöbbször. Öröm az ürömben, hogy ezeken talán gyorsabban és kisebb befektetéssel lehet változtani, mint a kabin kialakításon és repült géptípusokon.

skytrax_elite.pngAz elmúlt években leadott értékelések száma alapján a Skytrax honlapján a legmagasabb, Elite státuszt értem el. Ehhez legalább 25 hitelesített értékeléssel kell rendelkezni, ami az utazásaink számát tekintve hamar sikerült.

A járatok mellett a légitársaságok váróit, esetenként pedig a repülőterek színvonalát is szoktam értékelni, szélsőségesen pozitív vagy negatív esetekben. A két, csillagot veszített légitársaságot még nem próbáltam, így személyes tapasztalatról sajnos nem tudok beszámolni.

Másik nagy meglepetés a Turkish Airlines, mely négy csillagjából vesztett egyet. Ez azért érdekes, mert a Turkish az elmúlt években intenzív marketing kampányokkal és fejlesztésekkel igyekezett minél több utast magához csalogatni. Az ország elhelyezkedéséből kifolyólag igyekeznek Európa gyűjtő repülőtere lenni a Távol-Kelet felé. Az isztambuli lounge etalonnak számított repülős körökben, pár hónapja pedig egy vadonatúj repülőtérre költöztek át. Díjnyertes szolgáltatásuk a fedélzeti business class étkeztetés, ami mondjuk a török gasztronómiával a hátuk mögött nem nehéz. Ezzel szemben néhány géptípus fedélzeti kialakítása öreges volt, sőt néhány hosszabb európai járaton short haul kialakítással repültek, ami nem nyerte el a közönség tetszését.

t.bmpA Skytrax-Turkish kapcsolat éppen ellenkezője az Etihad történetének, ők tavaly hagyták el az értékelő céget négy csillaggal, most ennek ellenére kaptak értékelést és vesztettek egy csillagot. A legfrissebb értékelések - csakúgy mint az Etihad esetében - itt is törzsutasoktól származnak, akik szintén a szolgáltatási színvonal csúszásáról számolnak be. Elveszett csomagokra, járatkésésekre és csapnivaló ügyfélszolgálatra érkezett a legtöbb negatív komment. Mint az Etihad esetében, ez is a soft product része, azaz szervezés- és oktatásbeli probléma.

skytrax-rating-airline-3.pngTermészetesen ez nem a világ vége, az ismert légitársaságok többsége négycsillagos (Air France, British Airways, Emirates, KLM, Qantas, stb.) sőt van amelyik csak három csillaggal rendelkezik (Alitalia, American Airlines, Delta, stb.). Kérdés, hogy ezek után mi lesz a cégek válasza a csillagmegvonásra. Előfordulhat az ismételt sértődött távozás, de valószínűbb - és célravezetőbb lehet - a szolgáltatások javítása.

< Előző hír          Következő hír >

Képek forrása: airlinequality.com, commons.wikimedia.org

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kérlek látogasd meg a Patreon oldalamat, ahol az utazások támogatásáért cserébe exkluzív tartalmakhoz is hozzáférést biztosítok. Kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.

Címkék: hirek, etihad, skytrax