A Wizzair betör a hosszútávú járatok piacára
A napokban zajló Párizsi Airshow kisebb meglepetése volt, hogy a Wizzair mellett három másik légitársaságot is tulajdonló Indigo Partners 32 db vadonatúj Airbus A321XLR gépre, valamint 18 Airbus A320neo gép XLR-re történő átalakítására adott le megrendelést. Az új gépek közül 20 a Wizzair kötelékében fog üzembe állni, így sokan azt találgatják, mely városokba nyit majd új járatot a cég. Az igazi kérdés azonban nem az, hanem az, hogyan akar betörni a Wizzair a hosszútávú piacra?
Az Airbus A321XLR a repülőgépgyártó 1980-as években bemutatott A320 családjának legújabb variánsa. A gép minden eddiginél nagyobb hatótávot, csökkentett üzemanyagfogyasztást és ezzel együtt gazdaságosabb üzemeltetést ajánl. Az új gép (akár) 8700 km-es hatótávja több, mint 1000 km-rel lépi túl a jelenleg üzemeltetett A321neo gépeik teljesítőképességét, így egyértelműen a hosszútávú járatokra van optimalizálva.
Kép forrása: airbus.com
Ezzel a Wizzair egyértelműen a hosszútávú piacra szándékozik belépni, annak ellenére, hogy a fapados cégeknek nem igazán sikerült eddig megvetniük a lábaikat abban a piaci szegmensben. A Ryanair többször is "belengette" már az Észak-Amerika felé történő nyitást, de valahogy sosem lett belőle semmi, nyilván a háttérben lázasan kalkulált megtérülési mutatók és a piac változásai miatt. A Norwegian ugyan elindította hosszútávú járatát New Yorkba, de ezt már feltehetőleg sokan megbánták a cégnél. Folyamatos problémák, késések és járattörlések kísérik ezeket a járatokat, már az is jó hír, ha nincs hír róluk.
Több ok is van, ami miatt nehéz dolga lesz a Wizzairnek:
- Olcsó repülőjegyek: Több iparági szereplő és megfigyelő is azt prognosztizálta az éve elején, hogy 2019-ben minden előző évnél olcsóbban lehet majd repülni. Eddig ez beigazolódni látszik, döbbenetesen alacsony árakkal szembesülnek az utazni vágyók a hagyományos légitársaságok esetében is: London-New York gyakorlatilag egész évben 280 font csomag nélkül, 320 font csomaggal; London-Sydney már 600 fontért elérhető, London-Auckland 700 font, stb. Ennél lejjebb vinni az árakat még a fgapados cégek sem tudják, ha ez az árszínvonal marad, vagy bármikor visszatér, az végzetes lehet a fapados cégek hosszútávú járataira. az XLR gépek 2023 és 2026 között érkeznek majd, kérdés, hogy milyen lesz az iparági környezet akkor?
- Az üzleti modell: A rövidtávú járatokon az a fapados cégek politikája, hogy minden felesleges szolgáltatásat lehámoznak a repülőjegyről, melyet ha az utas kíván, egyenként (vagy csomagban) hozzáadhat többlet költségként. Valóban olcsón lehet utazni, ha lemondunk a feladott csomagról, az étkezésről, a járat csatlakozásról, elegendő lábtérről, stb. Csakhogy ezen opcionális szolgáltatások nagy része egy hosszútávú járat esetén nem megkerülhető, kevés ember akar szűk lábtérrel, csomag nélkül, étlen-szomjan az előtte lévő ülés háttámláját bámulva repülni egy másik kontinensre. Ezek igénybevétele esetén azonban a fapados cégek árelőnye megszűnik, sőt a pénzben nem megvehető szolgáltatások hiánya miatt (pl. járatcsatlakozás biztosítása, átfoglalás probléma esetén, stb.) hátrányba is kerülnek.
- Megbízhatóság: Egy rövidtávú járat esetén az utasok nagy része elfogadja, hogy egyfajta szerencsejátékot játszik. Ha minden rendben van, akkor olcsón utazott, viszont bármilyen fennakadás, késés vagy járattörlés esetén nincs, vagy csak minimális a segítség a légitársaság részéről. Rengeteg történetet lehet olvasni késett, törölt vagy kitérő repülőtérre érkező gépek utasainak megpróbáltatásairól. Ezt egy rövidtávú járat esetén sokkal több ember vállalja be, hiszen legrosszabb esetben is képes az ember kifizetni az alternatív hazajutás költségeit és elérni uticélját egy nap késéssel Európán belül. De egy másik kontinensről nem lehet hazavonatozni vagy buszozni, a last minute repülőjegyek ára pedig az eget verdesi. A hagyományos légitársaságok egymás közötti szerződései lehetővé teszik egymás utasainak eljuttatását probléma esetén, szerződés hiányában pedig maga cég vesz repülőjegyet egy másik társaságnál. Fapados cég esetén ez nem biztosított, mindenki egyénileg kell, hogy megoldja a tovább- vagy hazautazást.
- Wizzair policy: A Wizzair még a fapadosok között is a keményvonalas cégek közé tartozik, a bajba jutott utasok még a törvényi keretek által előírt szolgáltatásokra sem mindig számíthatnak. Több bajba jutott utas is jelezte, hogy nincs helyszíni képviselet, az ügyfélszolgálat nem elérhető vagy képtelen segítséget nyújtani, a kötelező étkezés és szállás nem volt biztosítva, stb. (Jelzésértékű, hogy a Skytrax értékelések alapján a Ryanair, Easyjet és Norwegian cégekkel összehasonlítva a Wizzairnek a legalacsonyabb az értékelése a cikk írásának pillanatában.)
Ezt sokszor azért nem követi pereskedés az utasok részéről, mert a kompenzáció alacsony mértéke kockázatossá teszi az elhúzódó pereskedést, amit szintén az utasoknak kellene előre megfinanszírozni. Egy hosszútávú járat esetében elszenvedett több százezer Ft-os kár azonban már elég lehet egy közös per indításához a cég ellen. Arról nem is beszélve, hogy erre szakosodott cégek tucatjai kínálnak a haszon reményében teljeskörű peres vagy peren kívüli támogatást.
A lecsupaszított fapados modell működhet hosszútávú járatok esetén is, de csak akkor, ha ez kiegészül olyan ügyfélszolgálati támogatással, ami az utasok bizalmát erősíti. Más kérdés, hogy ez mekkora költséget jelent a jegyek esetében és ezzel együtt is versenyképes lesz-e a kínált jegy. Vagy egyszerűen arra próbálhat építeni a cég, hogy sokan ezt a békát is lenyelik az olcsóbb jegyek érdekében.
< Előző hír Következő hír >
Képek forrása sorrendben: wikipedia.org, airbus.com, airlinequality.com
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kérlek látogasd meg a Patreon oldalamat, ahol az utazások támogatásáért cserébe exkluzív tartalmakhoz is hozzáférést biztosítok. Kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.