Különleges repülőjáratok járvány idején
A feje tetejére állt a repülés világa, a repülőgépek nagy többsége a földre kényszerült, amik viszont repülnek, néha felettébb szokatlan helyeken bukkannak fel vagy szokatlan küldetéseket hajtanak végre. kép forrása: flightradar24.com
Hónapok alatt gyökeresen átalakult a légiforgalom mennyisége és összetétele. Az utasszállító járatok mostanra gyakorlatilag eltűntek és az eget a teherszállító járatok uralják. A kezdeti időszakban sokakat megtévesztett, hogy az egyes repülőterek slot rendszerére vonatkozó előírások miatt a légitársaságoknak akkor is reptetniük kellett a gépeket az adott repülőtérről, ha a járat törlésre került, így több gép volt a levegőben, mint tényleges repülőjárat. Szerencsére az uniós döntéshozók gyorsan ideiglenesen hatályon kívül helyezték a vonatkozó szabályt, így a társaságok ténylegesen leállíthatták a gépeket.
Mi is ez a slot rendszer és miért kell egy gépnek akkor is repülnie, ha a járatra nem adnak el jegyet?
Nos, a népszerű és forgalmas repülőterek véges kapacitása miatt ezeken úgynevezett slot rendszert vezettek be. Adott repülőtér a kapacitásához tartozó számú slottal rendelkezik, egy slot pedig egy le- és felszállást tartalmaz, amit kiosztanak a légitársaságok között. Tehát ha egy légitársaságnak van egy slotja reggel 8-kor és délután 4-kor, akkor a gépe ilyenkor érkezhet és indulhat, egy kb. negyedórás intervallumban. Ha a repülőtér minden slotja elfogyott, akkor a repülni kívánó légitársaság várólistára kerül és ha szabadul fel slot, akkor a sor elején álló cég kapja meg. A slotok elvileg ingyenesek, de a légitársaságok gyakran adják-veszik egymás között súlyos pénzekért.
A gond az a slotokkal, hogy ha van, kötelező használni is őket. Az nem ér, hogy az elméletileg ingyenes slotokat bespájzolja egy légitársaság, aztán vagy repül vagy nem, míg mások sorban állnak. Ezért találták ki, hogy egy évben az adott slot 80%-t fel kell használni, ha nem, akkor elveszik a légitársaságtól.
Ez működik is békeidőben, de amikor beüt valami, mint most és nincs utas, akkor a szabályozás hirtelen visszássá válik: a légitársaságok üres gépekkel voltak kénytelenek fel- és leszállásokat végezni, kizárólag a slot rendszer előírásai miatt. Szerencsére a jogalkotók (az iparág és a józan ész követelésére) aránylag gyorsan hatályon kívül helyezték a rendszert, így leállhattak a gépek.
Sok utasszállító gép átalakítás után, vagy időhiány esetén átalakítás nélkül is teherfuvarozást végez. Ilyenkor a főfedélzet általában üres és a gép raktere van megpakolva, de a rakomány alacsony súlyához tartozó nagy térfogat esetén teletömött raktérrel sem érik el a maximális felszállósúlyt, ezért ilyenkor még a székekbe is jutnak dobozok.
Ez történt a Virgin Atlantic gépe esetén is, ahol az ülésekbe és az azok alá pakolt dobozokat teherhálóval takarták le, hogy lehetőleg ne mozduljanak el. Ez lehet, hogy nem feltétlenül felel meg minden rakomány rögzítési szabálynak, de a szükség törvényt bont, ugye. Időközben a Boeing kiadott egy útmutatót a teheráru ülésekben való elhelyezéséről, egy litván cég pedig piacra dobott az Airbus A320 gépcsaládhoz fejlesztett ülés-zsákokat, amibe a csomagok rakhatóak.
Kép forrása: news.sky.com
Az American Airlines több évtizedes szünet után, a kialakult helyzet miatti kényszerből lépett be újra a teherfuvarozási üzletágba. Az ideiglenes teherfuvarokat ők is a személyszállító gépeikkel végzik, hiszen ezek amúgy is kihasználatlanul állnak a betonon.
A wizzair is megjelent a teherszállítási üzletágban, állami megrendelésre szállítanak orvosi felszereléseket Magyarországra Kínából. Már több fordulót is teljesítettek, többek között az állam által vásárolt maszkokat, kesztyűket és lélegeztetőgépeket is hoztak.
Néhány utasszállító gép teherfuvarozás helyett a külföldön ragadt állampolgárok hazaszállítását végzi állami megrendelésre. Ilyenkor olyan repülőtereken is megjelennek ezek a gépek, ahol eddig sosem jártak.
Így tett az Austrian Airlines is, mely március végén a cég valaha volt leghosszabb repülését hajtotta végre Bécs-Sydney között. Az üres Boeing 777-200 gép leszállás nélkül tette meg a 17 órás odautat, visszafelé a megpakolt gép lecsökkent hatótávolsága miatt Penangban leszálltak tankolni. A fedélzeten az Ausztráliában maradt állampolgárokat vitték haza. A cég eddigi leghosszabb közvetlen járata a Bécs - Los Angeles volt, mely 9800 km-es távolságával messze elmaradt a mostani 16000 km-es távolságtól. Hasonlóan hosszú utat tett meg az izraeli ELAL társaság gépe is, ők Melbourne-ből vittek 180 utast Tel-Avivba.
Március 23 és 29 között a lengyel LOT légitársaság nem is egy, hanem több olyan repülőtéren is tiszteletét tette, ahol normál körülmények között nem lehet a gépeikkel találkozni. A Boeing 787 Dreamliner gépeik charter járatokként repültek Limába, Sydneybe, Zanzibárra és Manilába. A B787 gépek rövidebb hatótávja miatt mindegyik célállomás esetén meg kellett szakítani az utat üzemanyag vételezés miatt, a visszafelé úton akár kétszer is. A limai utat például a Karib-szigeteken keresztül teljesítették, valószínűleg onnan is vittek haza embereket, mert Cancunban és Varaderoban (Kuba) is megálltak.
Kép forrása: gcmap.com
A wizzair is végrehajtott ilyen menekítő járatokat, többek között New Yorkból, Chicagóból, Los Angelesből, de még Floridából is hoztak haza magyarokat. Mondani sem kell, hogy eddig ezeken a reptereken nem járt wizzair járat, ez volt az első alkalom, hogy a cég transzatlanti repüléseket hajtott végre. Ez a nemzetközi szaksajtó és a plane spotterek figyelmét is felkeltette és több felületen is jelentek meg fényképek a babaszínű gépekről. Ezeknek a nem mindennapi járatoknak a költségeit részben az állam, részben az utasok állták.
A német légierő a fentiekkel ellentétes humanitárius repüléseket hajtott végre, ugyanis pont, hogy külföldre szállított állampolgárokat. A németországi alacsony esetszám és a szabad kapacitások miatt ugyanis az ország gyakorlatilag betegeket importált Olaszországból. A Luftwaffe speciális Airbus A310 mentőrepülőgépe olasz Covid-19 pácienseket szállított Bergamoból Kölnbe, mostanra már több, mint ötven olasz beteget kezelnek Németországban.
Kép forrása: reuters.com
Ez csak néhány példa a menekítő járatokra, a Lufthansa, a Swiss és más légitársaságok is hajtanak végre hasonló járatokat. Reméljük hamarosan - ha nem is ugyanolyan járatsűrűséggel és pofátlanul alacsony jegyárakkal - de visszatérhetnek a menetrend szerinti közlekedéshez mind a klasszikus, mind a fapados légitársaságok.
< Előző bejegyzés Következő bejegyzés >
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.