IBERIA vagy LATAM?
Akármelyik légitársaságról is legyen szó, a rövidtávú business utak közös jellemzője, hogy nem adják az igazi élményt a repülőgépen. A szék általában ugyanaz, mint a turista osztályon, csak a három székre két ember ültetnek, illetve jár a fedélzeti étkeztetés és néhány esetben még a lábtér is ugyanaz, mint a turista sorokban. Pár éve gyakorlatilag ez volt a turista osztály. (Bezzeg az én időmben; régen minden jobb volt; azokban még volt anyag; stb.) De a szemfülesek számára van néhány rövidtávú járat, ahol a hosszútávú utakra jellemző élményt kapjuk. Széles törzsű gép, dedikált business kabin, teljes értékű, fekvőhellyé alakítható szék, stb. És mindez jóárasítva, pár órás út keretében, csak tudni kell, hol keressük! Ezekről a járatokról külön cikket tervezek írni, koncentráljunk most a konkrét utazásra.
Egy nyakatekert európai útra - melyről külön cikkben írtam - sikerült két ilyen repülőutat is felfűzni, így adta magát egy összehasonlító elemzés megírása. A piros sarokban az Iberia spanyol nemzeti légitársaság Airbus A340 géppel repült London-Madrid járata foglal helyet, a kék sarokban a kihívója a brazil Latam társaság Boeing 787 géppel teljesített Madrid-Frankfurt járata. Lássuk a részleteket!
IBERIA (London-Madrid)
Az Ibéria járata a Heathrow 5-ös termináljáról indul, bejelentkezni kizárólag az Ibéria pultoknál lehet. A business utasoknak külön pult, majd security fast track áll rendelkezésre. A British Airways várók közül az északi és déli Galleries lounge vehető igénybe, (melyekről már itt írtam) a B szatelit terminálon lévő nem esik útba. A gép a C szatellit terminálról indul, ahol elsőbbségi beszállítás jár a Oneworld sapphire és emerald, valamint a business utasoknak. A kabin 1-2-1 elrendezésű, a székek cikk-cakk alakban vannak elhelyezve, mindenkinek közvetlen folyosó elérést nyújtva. A folyosótól távolabbi, ablak melletti székek nagyobb szeparáltságot biztosítanak, ami igaz a középen elhelyezett székekre is, viszont ott cserébe a szomszédunkhoz ülünk nagyon közel. Mindent összevetve a székek elrendezése több alternatívát kínál egyedül vagy párban utazók számára. A cikk-cakk elrendezésből adódóan egy kis tárolóasztal és polcok is járnak az ülésekhez.
Kérésemre a légiutas kísérők megkérdezték, hogy a kapitány hajlandó-e fogadni a pilótafülkében, de elfoglaltságra hivatkozva visszautasítottak. Ez mindig benne van a pakliban, de ezek szerint legalább a lehetőség megvan erre az Iberia járatokon.
Beszállás után a business kabinban a személyzettel farkasszemet nézve lehet várni amíg beszállnak a turista utasok, ugyanis sem welcome drink, sem nasi, sem meleg törlőkendő nem jár, reméljük ez csak a rövid táv miatt van így. Felszállás után sem kapkodták el a kiszolgálás megkezdését, bőven egy óra után jelentek meg a szervizes kocsikkal. Pozitívum viszont, hogy a menüből két főétel közül lehet választani.
A szék teljesen vízszintes ággyá alakítható, a hosszára nem, de a szélességére lehet egy kis panasz. A 185 cm-es magasságommal kényelmesen elfértem, de mindkét könyökömet nyomta a leengedett karfa, mert egyrészt magasabbak, másrészt keményebbek, mint a szék fekvőfelülete. Ezen az úton természetesen ez nem volt gond, de tapasztalatból mondom, hogy egy ilyen apróság igen fájdalmas és bosszantó tud lenni mondjuk egy transz-atlanti úton. A szék fel van szerelve állítható deréktámasszal, mely sokat javít az alaphelyzetben elég görnyedt támlán. A deréktámasz masszírozni is tud, de csodát ne várjunk.
A fedélzeti szórakoztató rendszerhez jár a teljes fület takaró fülhallgató, melyet eléggé el nem ítélhető módon már az ereszkedés megkezdésekor összegyűjtenek, megfosztva az embereket bő fél órányi filmezéstől. A film választék közepesnek, a monitor megfelelő méretűnek mondható.
Kicsit elgondolkodtam a dolgon és arra jutottam, hogy nem érdemes hazavinni a fülhallgatót a fedélzetről. Először is, dupla vagy tripla jack dugója van, ami eleve inkompatibilis az othhoni készülékekkel, másodszor a turista osztályon is más a csatlakozó, így legközelebbi utunkon ott sem tudjuk használni, ha meg ismét business osztályon utazunk, ott megint adnak.
LATAM (Madrid-Frankfurt)
A járat a madridi repülőtér T4 szatelit termináljáról indul. A repülőtéren külön pultok állnak a business utazók rendelkezésére, de sajnos a security fast track - az egyértelmű Oneworld piktogramok ellenére - nem jár, a Latam és a repülőtéri dolgozók egymásra mutogatnak. Lounge terén itt is több lehetőség van, a fő- és a szatelit épületben is van Iberia lounge, részletek a keretes írásban.
Mint bárhol máshol, itt is jár az elsőbbségi beszállítás az emelt szintű Oneworld tagoknak és a business utasoknak. A kabin kialakítás 2-2-2 elrendezésű, a székek elhelyezkedéstől függetlenül ugyanazt nyújtják, szemben az Ibéria székeivel. Itt kevesebb magánszféra jár és az ablak mellett helyet foglalók csak a szomszédjukon keresztül érik el a folyosót. A lábtartó egy zsámoly, mely teljesen nyitott minden irányban, a tárolóhely pedig minimális. Gyakorlatilag egy pohártartóval és a lábtámasz alatti rekesszel kell beérni, melyek közül utóbbit a fel- és leszállás idejére - kicsit érthetetlen módon - üresen kell hagyni. A két kijelző között van még két tárolórekesz egymás alatt, de az olyan messze van, hogy amit oda raknánk, az akár a felső tárolóba is mehet.
Beszállás után itt is rákérdeztem a pilótafülke látogatására és szerencsémre be is engedtek. Mivel ez esetleges és körülményfüggő, nem írom a Latam javára az Iberiaval szemben.
A Boeing 787 repülőgép pilótafülkéje az egyik legmodernebb, amit a civil repülésben manapság találunk. A vészhelyzetre tartalékolt műszerek (standby instruments) kivételével az összes adat és információ nagyméretű monitorokon jelenik meg, melyeken tapipadon keresztül navigálhatnak a pilóták. A légi navigáció mellett rendelkezésre áll a földi navigáció is, mely a repülőtéren való taxizást könnyíti meg, főleg rossz látási viszonyok esetén. De az ellenőrző listákat is a monitorokon hívhatják elő és futtathatják le. A digitalizálásnak köszönhetően csak azokon az ellenőrző pontokon kell végigmenniük, amik nem a kívánt állapotot tükrözik, a megfelelő beállításokkal rendelkezőeket a számítógép eleve kipipálja. Ez jelentős időmegtakarítás és tehermentesítés le- és felszállás közben.
A térképeket és egyéb dokumentumokat a kétoldalt elhelyezhető tableteken olvassák a pilóták, így a pilótatáskában nem kell több száz oldalnyi dokumentációt cipelni (aminek egy részét havonta kell újranyomtatni az adatbázisok frissülése miatt).
A kedvemért a mindkét pilóta elé felszerelt, plafonról lehajtható Head Up Displayt is beüzemelték, mely a legfontosabb repülési adatokat (sebesség, irány, magasság, műhorizont, stb.) vetíti a pilóták szeme elé, szintén rossz időjárási körülmények között javítva a térérzékelést.
Kellemes meglepetésként welcome drink, kis nassolnivaló, sőt még meleg kéztörlő is jár a business utasoknak beszállás után. Így már sokkal türelmesebben várja az ember a fedélzeti étkezést, melyet itt sem kapkodtak el túlságosan. Cserébe viszont nincs menüről választási lehetőség, illetve ahogy mondani szokták: lehet választani az igen és a nem között.
A szék itt is teljesen vízszintes ággyá alakítható, a kartámaszokra nem volt panasz, viszont az ágy hosszára igen. Az én magasságommal hanyatt fekve az ember egyértelműen befeszül az ülésbe, alacsonyabb termetűek számára azonban tökéletes lehet. A szék deréktámasza elvileg itt is állítható, de én akármeddig nyomkodtam a gombokat, nem éreztem változást. Ugyanez elmondható az itt is megtalálható masszázs funkcióról. Általánosságban azt tudom mondani, hogy a szék kicsit hektikusan viselkedett, az egyes részeinek összekötött mozgatása miatt a lábtámasz vagy a háttámla állítása során sosem voltam biztos, melyik része merre fog elindulni.
A szórakozásról itt is közepes méretű kijelző és teljes fület takaró füllhallgató jár, melyet az Iberia járatával ellentétben nem igyekeznek begyűjteni leszállás előtt. A filmválaszték átlagos, aki sokat jár moziba, inkább vigyen könyvet.
Konklúzió
Nagyon szoros a két cég termékei között a verseny, bár egyik sem az élmezőnyben küzd. Mindkét kabin- és szék kialakítás a business kabinok régebbi koncepcióját és színvonalát hozza, kevés tárolórekesszel és magánszférával. A székek huzata mindkét esetben néhol foltos és kopott volt, a műanyag takaróelemek helyenként repedtek vagy töröttek voltak.
A kopott belsőt ellensúlyozta a mindkét esetben közvetlen és barátságos személyzet. Többször kínáltak italokat, beszélgetésbe elegyedtek illetve felajánlották a fénykép készítést azoknak, akiknél fényképezőgépet vagy telefont láttak. A kicsivel több, mint két órás repülési idők miatt csökkentett szolgáltatást kaptunk, nem járt párna, takaró, neszesszer és az étkeztetés sem volt teljeskörű, így a próba alapján nem lehet véleményt mondani a hosszútávon nyújtott színvonalról. Nagyon szoros a verseny, apró nüanszokat lehet felhozni különbségként, melyek mindenkinél más súllyal eshetnek latba, ezért nem lehet egyértelmű győztest hirdetni. Nemhiába, mindkét kabin hosszú évek alatt bejáratott és optimalizált termék. Személy szerint talán az Iberiat választanám legközelebb, de ezt nem igazán tudnám megindokolni. Az egyes szempontokat táblázatba rendeztem, a pozitív eltéréseket vastagon szedve:
Iberia | Latam | |
Elsőbbségi online check-in és szék választás | igen | igen |
Dedikált check-in pult a repülőtéren | igen | igen |
Elsőbbségi biztonsági ellenőrzés | igen | nem |
Lounge használat | 2 (London) | 2 (Madrid) |
Pilótafülke látogatás | lehetséges | lehetséges |
Welcome drink és nasi | nem | igen |
Nedves törlőkendő | nem | igen |
Fedélzeti szórakoztató rendszer | igen | igen |
Fülhallgató a repülés ideje alatt | részben | igen |
Kabin elrendezés | 1-2-1 | 2-2-2 |
Közvetlen folyosó elérés mindenkinek | igen | nem |
Teljesen vízszintes ágy | igen | igen |
Ágy mérete | keskeny | rövid |
Privát szféra | minimális | minimális |
Menü választék | igen | nem |
Ajándék neszesszer | nem | nem |