Pilóta kényszerszabadság

Visszatérés csak képzés után

img_8964.JPG

Miután végigvettük, milyen járatok repülnek a járvány idején, illetve mi történik a felesleges gépekkel, beszéljünk most a személyzetről. A repülőgépek tárolása és karbantartása mellett kevés szó esik a repülőszemélyzet helyzetéről, pedig ez is fontos tényező lesz az iparág újraindításakor.

A repüléssel kapcsolatba kerülő minden szakembernek szakszolgálati engedéllyel kell rendelkeznie, hogy az adott feladatát elvégezhesse. Ez magába foglalja a földi kiszolgáló személyzetet, a légiutas kísérőket és a pilótákat is. A kereskedelmi repüléseket végző pilótáknak számos engedélyre van szükségük ahhoz, hogy az utasszállító gépeket vezethessék, melyek általában fél, vagy egy évig érvényesek, ezután meg kell újítani őket. Ez sokkal szigorúbb, mint a mondjuk a hivatásos sofőrök pályaalkalmassági engedélyének és jogosítványának érvényessége, de nem meglepő a nagyobb felelősség és hibalehetőség miatt. A légitársaságok normális működése esetén ez nem probléma, a jelenlegi helyzetben azonban főhet az illetékesek feje.

a320-simulator-at-airbus-india-training-centre.jpgAz engedélyek meghosszabbításához adott órányi szimulátoros repülés tartozik, melyet a légitársaságok saját-, vagy szerződött oktatási központjaiban szokták elvégezni. Mivel a szimulátorok drága eszközök és a kihasználtságukat igen magasan kell tartani ahhoz, hogy megtérüljenek, kevés létezik belőlük. Alapesetben a pilótákat odareptetik, elvégzik a képzést, majd visszarepülnek a bázisukra, de ez most sok esetben nem kivitelezhető, hiszen a kijárási korlátozások, karantén rendelkezések rájuk is érvényesek.

Ennek következtében most sok engedély lejár így a pilóták akkor sem repülhetnének, ha hirtelen visszaállna a normál üzem. Amikor majd lehetővé válik a reptetésük, akkor viszont rengeteg embernek egyszerre kell majd átesnie a képzésen, amire nem lesz megfelelő kapacitás. Külsős oktatóközpontoknál a különböző légitársaságok fognak versenyezni a helyekért, saját központjuk esetén pedig a pilótáik fognak sorban állni. Kép forrása: airbus.com

Ráadásul létezik egy fentieknél is szigorúbb előírás is, miszerint egy pilóta ha a repülés előtti 90 napban nem végzett legalább három fel- és leszállást, csak újabb szimulátoros képzés után repülhet. Ezt a légitársaságok úgy próbálják elkerülni, hogy a teher- vagy személyfuvarozást végző gépek személyzetét folyamatosan rotálják, hogy minél többen repülhessenek közülük. Persze ezzel a módszerrel sem lehet minden pilótát aktív státuszban tartani, egyrészt a repülések drasztikusan lecsökkent száma miatt, másrészt vannak olyan géptípusok, melyek egyáltalán nem vesznek részt a szállítmányozásban. A lehetőségből kimaradt pilóták szintén sorban fognak állni a szimulátoroknál.

A légiutas kísérőkre is hasonló előírások vonatkoznak, természetesen ők másfajta képzésen és szimulációkon esnek át. Az ő továbbképzésük is oktatóközpontokban történik, így szintén korlátozó tényező lehet azok kapacitása.

a330_mrtt_full_flight_simulator_ffs.jpgKép forrása: airbus.com

Az előzetes várakozásokkal ellentétben a leállás hetek helyett hónapokban mérhető és látható, hogy az újraindulás egy elhúzódó folyamat lesz. Még ha fel is oldják a repülési korlátozásokat, kérdés, hogy az utasok bizalma és kedve a repüléshez mikor tér vissza, a pénzügyi lehetőségeikről nem is beszélve. Az előrejelzések szerint először a business repülések, majd a családlátogató- és családegyesítő-, végül a turizmus célú repülések fognak megújulni. A kereslet lassú felfutása remélhetőleg lehetővé teszi a társaságoknak, hogy flottájukat és személyzetüket fokozatosan állítsák vissza forgalomba.

Ezzel párhuzamosan a hatóságokkal együttműködve olyan változtatásokon dolgoznak, melyek a repülésbiztonság kockáztatása nélkül teszi lehetővé a pilóták gyorsabb újraképzését. Bizonyos esetekben távoktatás, online kikérdezés, stb. jöhet szóba, melyek azonban a szimulátoros képzést nem tudják helyettesíteni.

< Előző bejegyzés          Következő bejegyzés >

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.