Magyarország III.

Eger és Szilvásvárad

20200903_195856.jpgBár az országnak azon a részén nőttem fel, egészen kicsi gyerek voltam, mikor utoljára Szilvásváradon jártam. Így mikor párom felvetette egy egri városnézés ötletét, én azonnal rákontráztam a közeli Szilvásváraddal, így ez lett magyarországi csillagtúránk első és második állomása után a harmadik.

Ismét kocsival vágtunk neki az útnak, miután előző nap telefonon foglaltunk last minute szállást. A frissen átadott M25 autóúton még könnyebb az eljutás Egerbe mint régen, így délre már ott is voltunk. Ebéd helyett azonnal a strand felé vettük az irányt. Több lehetőség közül is lehet választani. A hatalmas területű, rengeteg kültéri- és beltéri medencével ellátott melegvizes gyógyfürdő mellett (szó szerint) a Törökfürdő is várja a vendégeket, a sportosabb kikapcsolódásra vágyókat pedig az út túloldalán lévő sportuszoda szolgálja ki.

Mi a szabadtéri fürdőzést részesítettük előnyben, így a gyógyfürdő mellett döntöttünk. Az iskolakezdés után pár nappal nyoma sem volt már a ricsajnak és zsúfoltságnak, csak néhány helyi nyugdíjas valamint német és szlovák turista élvezte a nyárutót. Az öltözőszekrényekre, melyek 1000 Ft letét ellenében vehetők igénybe, nem is volt szükségünk, mert minden medence mellé le tudtuk rakni a cuccunkat. Felváltva élveztük a különböző hőmérsékletű medencéket, dögönyözőket és a pezsgőfürdőt.

Mivel ismét csak rövid idő állt rendelkezésünkre, korán kikászálódtunk a medencékből és sétálni indultunk a városban. A nyár múltával az éttermek és boltok egy része hétvégi nyitvatartásra áll át, így hétköznap kicsit csendesebb a város és korlátozott a választék. A vár déli oldalán eljutottunk a Dobó István térig, melynek közepén a névadó szobra áll, dél-keleti oldalán a Páduai Szent Antal-templom és a városháza vonzza a tekintetet, azzal szemben pedig fák takarják jótékonyan az egykori Centrum áruházat.

20200904_090502.jpgA Dobó tér mögött két, manapság kötelező városképi turista elemet is letámasztottak. Az egyik az ember magasságú városnév, jelen esetben rácsra aggatott ledfényekkel formázva, a másik az óriáskerék. Mellettük aranyáron mért kürtőskalácsot árultak, igaz mindenféle különleges ízben. Mi azonban nem itt vettünk, hanem az egyik sétálóutcában egy állandó üzletben. Hiába erősködtem, párom nem engedte a színes cukor szórásos változatot, így maradt a málnás-mandulás.

20200903_180648_hdr.jpgA bazilika nagy része fel volt állványozva, így csak a tavaly felújított tér túloldalán lévő Eszterházy Károly Egyetem épületét nézegettük. Az épület előtt a járdába süllyesztve egy kis csobogót hoztak létre, mely bele is illeszkedik a térbe, de oldja is a nagy burkolt felület egyhangúságát. Egy kis kerülővel, újabb sétálóutcákon át visszaértünk a Dobó térre, majd tettünk egy kitérőt a Minaret felé. Fel nem másztunk, csak újfent megcsodáltuk a lehetetlenül karcsú alakját. Egy pillanatra el is gondolkodtam, hogy vajon gyerekkoromhoz képest most mennyire fürgén szaladnék fel, de aztán inkább elhessegettem a gondolatot.

Vacsorára a vár déli oldalán, a Tinódi Sebestyén téren ültünk be egy olyan étterembe, mely azóta is élmény, ha rágondolunk. A Macok Bisztró évek óta megérdemelten az ország tíz vidéki étterme között van. Az étlapon tisztességes magyar fogások szerepelnek éppencsak kicsit újragondolva, tökéletes!

Mivel a belvárosi borkóstoló helyek nagy része zárva volt, a Szépasszony Völgyébe pedig sem kedvünk sem időnk nem volt kimenni, ezért az étteremben kóstoltunk meg pár helyi bort, majd visszasétáltunk a szállásunkra és megterveztük a következő napot. Mint említettem, Szilvásvárad volt a kívánságom, így reggel a kisvasút indulási időpontját megcélozva ültünk autóba. Érkezéskor meglepve láttuk a hatalmas parkolót, a felújított állomást és a falu szépen kiépült főutcáját. Hja, ez sem így nézett ki gyerekkoromban. Nemcsak az állomás körül épültek fizetős parkolók, hanem a község fő utcáján is végig kétoldalt, miközben a többi utcában tilos a parkolás. Ezek alapján el tudom képzelni mekkora tömeg lehet ott főműsoridőben.

Kicsit késésben voltunk, ezért rohamtempóban vettünk jegyet a pénztárban, (mert a vonaton nem lehet) és már zötyögtünk is a Szalajka-völgyben. A vonat mind a négy kocsija tele volt, pedig a parkolóban csak pár autót láttunk. Az út mindössze negyed óra, a szintkülönbség sem sok, szóval gyalog is bevállalható távolság, ha úgy jön ki a lépés. A végén szintén leesett kicsit az állam: tip-top állomás várt minket rönkfa állomásépülettel és korláttal, előtte pedig a Gloriett-tisztás tökéletesre nyírt gyeppel. A vonatról leszállók nagy része visszafelé vette az irányt, néhányan pedig továbbindultak a völgyben felfelé.

Mi is arra indultunk és a Sipovics tengerszemet megkerülve (amiről most tudtam meg, hogy így hívják) már meg is érkeztünk. A forrás után, mely egy eddig feltáratlan barlang-rendszerből tör a felszínre, a turista ösvény összeszűkül és csalánosban folytatódik, így nem is említettem páromnak az Istállós-kői barlanghoz való felmászás lehetőségét.

Az erdős völgyben lefelé sétálva egyszercsak szembejött a Szabadtéri Erdei Múzeum, amitől egy kicsit felszaladt a szemöldököm. Rosszmájúan rögtön arra gondoltam, ez is egy uniós támogatás elnyelő projekt, ahol elég volt néhány fát körbekeríteni és kinevezni erdei múzeumnak, de csak arról van szó, hogy az erdőhöz kötődő mesterségeket gyűjtötték össze és mutatják be az érdeklődőknek.

A völgynek több természeti látványossága is van. Az egyik a Fátyol-vízesés, ahol a víz kicsapódó mészkő tartalma által létrehozott sziklalépcsőkön folyik le a Szalajka patak vize. A nevét talán a vízesés felett néha megfigyelhető vízpáráról kapta. A másik látnivaló a Szikla-forrás, mely a Bükk hegység egyik legnagyobb hozamú forrása. A víz egy látványos sziklahasadékon kersztül bukik a felszínre, de ezen kívül az előtte lévő sekély tóba is szivárog víz a sziklából. A forrás vízgyűjtő területe közös a Szalajka patakéval így mondhatjuk, hogy a forrás alatt újból egyesülnek.

A völgyben több helyen is folyik pisztráng tenyésztés, mert a völgy kristálytiszta patakjai ideális helyszínt biztosítanak ehhez. Ez a hal egyébként őshonos itt, szaporítása csak később kezdődött. Nyáron helyben lehet fogyasztani a hatalmas medencékben nevelt, majd kisütött halakat, sőt, egyedül itt ehetünk kályhában sült füstölt pisztrángot.

Közel egy óra alatt ereszkedtünk vissza a kiindulásunkhoz, majd a településen is tettünk egy kis sétát. Az állomástól a központ felé található a lovas stadion mely az Állami Ménesgazdaság messze földön híres Lipicai ménesének bemutatótere. A falu főutcáján található a ménesgazdaság tüchtig kis épülete. Szemmel láthatóan jól megy nekik, a kúriájuk előtti szép kertben épp egy automata fűnyíró járőrözött a gyepen.

20200904_124345.jpgA település másik érdekessége a Református kerektemplom, ami jelenleg csak istentisztelet alkalmával látogatható, azon kívül még megközelíteni sem lehet. Egyes történetek szerint a katolikus vallású építtető, Gróf Keglevich Miklós eredetileg katolikus templomnak szánta, de az egri érsekkel való nézeteltéréseik miatt végül a református egyháznak adományozta. A gróf építéshez való hozzájárulásának egyetlen feltétele a bejárat felett még ma is olvasható "Szégyenüljenek meg a faragott képeknek minden szolgái" mondat felkerülése volt.

A főutcán találtunk egy éttermet, ahol megebédeltünk, majd indultunk vissza Budapestre. Ideje is volt befejeznünk a nyaralgatást, mert mind Magyarországon, mind az Egyesült Királyságban kezdték újra bevezetni az utazási korlátozásokat. Mint utólag kiderült, egy héttel előztük meg az angliai karantént Magyarországról repülve.

< Előző bejegyzés          Következő bejegyzés >

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.