Korkedvezményes nyugdíj

Leselejtezett repülőgép típusok

164b9c7dcc8ba7a996d6191f9748dc92.jpgTavasszal még csak elmélet volt, mára valósággá vált egyes repülőgép típusok nyugdíjazása a nyáron is negyedgőzzel üzemelő és télre méginkább leálló légiközlekedés következtében. Egyes típusokra már ki is mondták az ítéletet, mások még reménykedhetnek. Kép forrása: Carlos Enamorado/Airliners.net

A tavaszi leállást követően nyáron ugyan döcögve újraindult a légiközlekedés, de az utas- és járatszámok elhanyagolhatóak az előző évhez képest. Több repülőtér továbbra is csökkentett üzemben működik és még mindig gépek ezrei vannak letárolva, remélve az újraindulást. Arról nem is beszélve, hogy a tél közeledtével egyre szigorodnak mindenhol az utazási korlátozások, így újabb csökkenés várható az év hátralévő részében.

A légitársaságok a járataikat a legköltséghatékonyabb gépekkel üzemeltetik - megtehetik, hiszen most van szabad gép tucatjával - a kevésbé hatékony gépeket a földön tartják, a legidősebb és legkevésbé hatékonyak felett pedig Damoklész kardjaként lebeg a végső selejtezés szele, ha szabad ekkora képzavart használni. Mint már korábban írtam, a lehetséges áldozatok között van a Boeing 747, 757 és 767 gépei, az Airbus A340 és A380 gépei, de más gépcsaládok régebbi verziói is áldozatul eshetnek a recessziónak.

Már tavasszal leselejtezésre kerültek a KLM Boeing 747 gépei, múlt hét csütörtökön pedig a British Airways vált meg az ikonikus gépektől, melyek a hetvenes évektől képviselték a repülés csúcsát. Múlt hét csütörtökön reggel és este 7:47-kor hagyták el Heathrow repülőteret, hogy közeli repülőterekre repüljenek utoljára, ahol valószínűleg szétszerelés vár rájuk. Külön szomorú momentum, hogy a századik születésnapját ünneplő cégnél tavaly még speciális festést is kapott az egyik, most pedig már selejtezésre került. Mindkét légitársaság a következő öt évben tervezte a gépek leváltását és a járvány hatására hozta azt előre. Sovány vigasz, hogy átalakítva néhány gép még teherszállítóként tovább működhet. Bár nekem nem kifejezetten kedvenc típusom, mert már csak karrierjének leszállóágában volt szerencsém repülni rajta néhányszor, (utoljára pont februárban az Egyesült Államokból hazafelé) a méltatlanul hamar a gyártás végére ért Airbus A380 gépekkel kapcsolatos hasonló érzéseim miatt megértem azokat, akik kedvelték ezt a típust.

20200219_135844.jpg

Jelenleg az Airbus A380 gépek nagy része is földre van kényszerítve. A típus legnagyobb üzemeltetője, az Emirates a 2030-as évek közepéig tervezi üzemben tartani őket, részben azért, mert különleges módon a légitársaság közel háromszáz gépből álló flottája - az executive privát gépeket nem számítva - kizárólag Boeing 777 és Airbus A380 gépekből áll. A légitársaság közleménye szerint további A380 gépek rendelése nem várható. Az Etihad nemrégiben megjelent kommunikációjában elég ködösen fogalmaz, egyelőre úgy tűnik, hogy lebegve hagyják a típusra vonatkozó kérdést.

img_8965.JPG

A cégek két okot jelölnek meg a lehetséges selejtezésnek: az egyik a négyhajtóműves elrendezés magasabb üzemeltetési költsége és a (túl) nagy kapacitású gép kihasználtságának alacsony volta. Ha nem is azonnal, de a vártnál hamarabb tűnhetnek el a flottákból a gépek, ráadásul ebben az esetben a teherszállító funkció is kérdéses, mert a gép törzsátmérője és kettős fedélzete nem tesz lehetővé optimális rakodást és kihasználtságot. A gépekkel együtt leáldozhat a fedélzeti bárok korszaka is, mert a még üzemelő gépeken is zárva tartják őket az elkülönítési szabályok miatt.

20180304_212610.jpg

dezeen_american-airlines-logo-and-livery_4a.jpgA Delta légitársaság flotta csökkentése nyugdíjba küldte a korosodó MD-88 és MD-90 gépeiket, illetve némileg meglepő módon a teljes B777 flottájukat is. Utóbbi géptípus számos légitársaságnál bevált - csak az előbb említett Emirates több, mint 150 darabbal rendelkezik - így egyelőre nem kell az eltűnésüktől tartani. A Delta közvetlen konkurensénél, az American Airlinesnál idén májusban nyugdíjba küldt e mind a tizenhat darab B767 gépeiket, a B757 gépeikre pedig 2021-ben vár hasonló sors.

Mint látható, a drasztikusan megváltozott feltételek lépéskényszerbe hozták a légitársaságokat és azok - el nem ítélhető módon - a korosabb vagy kevésbé gazdaságos gépekkivonásával próbálnak túlélni, még akkor is, ha ez relatív fiatal, más esetben még életképes típusok teljes eltűnésével is jár.

< Előző bejegyzés          Következő bejegyzés >

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.

Címkék: hirek, A380, B777, B747, B767, B757