Magyarország VIII.

Villány

Egynapos pécsi városnézésünk után végcélunk, Villány felé indultunk. A 2500 fős település meglepő módon városi ranggal bír, a megjelenésén ez persze egyáltalán nem tükröződik. Pécstől mintegy fél óra kocsival, ha vonattal érkezünk, nem árt tudni, hogy a vasútállomást a Templom-hegy választja el a településtől, azt meg kell kerülni.

20220717_160408.jpgA városban rengeteg szállás üzemel, a vendégházaktól kezdve a luxushotelig mindenki talál magának megfelelőt - már ha van szabad hely. Miután bejelentkeztünk a vendégházunknál sétálni indultunk. Először is ettünk egy hatalmas fagyit a "belvárosban", azaz a Polgármesteri Hivatallal szemközt. A pécsi fagyi után nem volt magasan a léc, meg is ugrotta a fagyizó.

Ezután kellemes sétára indultunk a rekkenő kora délutáni napsütésben és felmásztunk a templom-hegyi kilátóhoz. Mondjuk ez csak a hőség miatt tűnt mászásnak, más esetben ezt egy kis kaptatónak mondanám. Fentről csodás körpanoráma nyílik az egyész tájra, melyből két dolog emelkedik ki. Az egyik a 442m magas, Magyarország legdélebbi hegye, a Szársomlyó, a másik a beremendi cementgyár, ami a Szársomlyóból kitermelt mészkövet dolgozza fel.

Kövesd barangolásunkat a térképre kattintva:

20220717_163300.jpgA kilátózás után a főutcán lévő pincesort vettük célba. Tudni kell, hogy csütörtök-péntek-szombat a forgalmasabb időszak, a többi napon alig van valaki. Ilyenkor nem mindegyik pince van nyitva és a nyitva lévők is hét-nyolc óra körül már zárnak. Mivel a kiszemelt étterem konyhája is hétkor bezárt, egy alternatív helyen ettünk egy alternatív vacsorát, melyről inkább negatív emlékeink vannak.

Vacsora után szépen végigjártuk a nyitva lévő pincéket és mindenhol megkóstolutnk egy-két bort. Párom fröccsözni szeret, én ha kóstolásról van szó, akkor csak tisztán iszom a kiválasztott fajtát. Az egyik pincénél fedeztem fel annak bizonyítékát, hogy minden csak branding és marketing kérdése. Mert ugye elég paraszt dolog a száraz vagy félédes borokat cukorral felhúzni "iható" szintre, ami annak idején még a kollégium nem túl kifinomult közönsége körében is megrökönyödést keltett. De íme a megoldás: máris trendi a dolog, ha a cukrot szörpnek álcázzuk és jégkockával együtt borkoktélként tálaljuk. Én mondom, brilliáns.

Mivel napközben iszonyat meleg volt, de a "városban" nincs strand, a környező falvakat jártuk be. Az első strand előtt tettünk egy kis kitérőt Siklósra, pontosabban a Siklósi Várhoz. A kiváló állapotban fennmaradt vár ma belépőjegy ellenében látogatható, mi csak kívülről jártuk körbe. Ezután hazánk valószínűleg legdélebbi strandját látogattuk meg az ország legdélebbi településén, Beremenden. A mindössze ezer forintos belépőjegyért három medence (egy sport-, egy gyerek- és egy élménymedence) vizét élveztük. Ráadásul mivel hétfőn mentünk tömeg sem volt, bőven voltak szabad padok és ágyak és még árnyék is jutott.

Este ismét a pincesort vettük célba és elsősorban az előző nap zárva lévő pincékre fókuszáltunk. A legtöbb helyen valamilyen harapnivalót is lehet fogyasztani, ez a zsíros deszkától az éttermi menüig terjed. Mi a borkóstolást megszakítva a pincesortól lejebb, egy étteremben ettünk, majd folytattuk a kóstolást. Aznap is csak páran lézengtek a városban, miközben az egyik pincénél esküdözött a hölgy, hogy pénteken az út közepén táncolt (állítólag) akkora banzáj volt. Lehet benne valami, mert a főutcán helyenként hatalmas, egyen-hangszórók vannak kiakasztva, amikből tutira nem a falurádió szól ha beröffentik őket.

Kedden a közeli Mohácsra ugrottunk át egy minimális városnézésre, majd strandolásra. A belváros nem túl nagy, gyorsan be lehet járni. A Hősi emlékmű oszlopos-kapus építményéről a los-angelesi olimpiai stadion ugrott be, pedig maximum hunyorogva emlékeztet rá kicsit. Mielőtt valaki azt gondolná, hogy ez a mohácsi csata emlékére épült, gyorsan elmondom, hogy ez eredetileg az első világháború hőseinek épült, aztán később a második világháború hősei is ide kerültek fel.

A mohácsi csatának van egy emlékoszlopa a városon belül is, de az igazi emlékmű a városon kívül, Nemzeti Emlékhely címszó alatt található. Hogy tovább csavarjuk a dolgot, a második mohácsi csatára, melyet 1687-ben szintén a törökök ellen vívtunk de azúttal nagyobb sikerrel, a Széchenyi tér oldalában álló szoborcsoport emlékezik. A tér igazából egy hatalmas parkoló, melynek déli oldalán a Magyarok Nagyasszonya Fogadalmi Emléktemplom áll, melynek alapkövét a mohácsi csata 400. évfordulóján helyezték el. A tér keleti oldala közigazgatásé: A Polgármesteri Hivatal, illetve a Kormányablak épülete áll ott. A térről induló rövid sétálóutca mellett a duna parti Selyemgyár Kulturális Negyedet érdemes megemlíteni, ahol az egykori épületek ma játszóházként és rendezvényhelyszínként üzemelnek.

A strand egy kis csalódást okozott, a folyamatos bővítéseknek köszönhetően a belső terek kicsit eklektikus elrendezésűek, a külső medencéknél pedig alig volt hely, főleg árnyékban. Három külső medence van, egy úszó-, egy gyerek- és egy élménymedence. Viszont itt tanultam meg, hogy wimpinek hívják a félbevágott kiflivel készülő hot-dogot. Mondjuk a világon mindenhol ezt hívják hot-dognak, dehát legyen.

Este még utoljára a borospincéknél lazultunk egyet, majd párom stikában be is vásárolt pár palackkal. Ezzel vigyázzunk, mert néhány pincészetnél járhatunk úgy, hogy a helyinek gondolt borból magasabb áron veszünk a pincéknél, hogy közben a boltokban az ország bármely részén olcsóbban kapható.

Hazafelé még megálltunk strandolni Szekszárdon, ahol hatalmas strand vár mindenkit, ráadásul bővítés alatt is áll. Hatalmas parkoló veszi körül, így azzal sincs gond. Van forró vizes ülőmedence, mely a rekkenő hőségben nem túl vonzó, egy kicsivel hűvösebb élménymedence, melyhez még egy ugrálómedence is tartozik - érted, nem hogy tiltják, hanem még különböző magasságú dobogókról lehet ugrálni - van négyféle csúszda és végül egy sportmedence. Nem tudom, hogy a hőség miatt vagy egyébként is, de ennek hőmérséklete bőven a "sportos" felett volt, ebben is inkább üldögélni lehetett, mint úszni. A medencék körül rengeteg, de mégis kevés napágy van, távolabb pedig egy nagy füves terület.

< Előző bejegyzés          Következő bejegyzés >

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.