Alternatív londoni látnivalók I.
Ha sok más, élvezetesebb város helyett mégis inkább Londonba látogat valaki, de már megvolt az őrségváltás a Buckingham palota előtt, kipipálta a Big Bent, körbenézett a Trafalgar Squaren és átkelt a Tower Bridgen, akkor kezdődhet az alternatív városnézés, hiszen más városokhoz hasonlóan London is tartogat hipszter látnivalókat! Összeszedtem pár olyan kevésbé ismert nevezetességet, melyekre az évek során bukkantam rá és most megosztom őket.
H.M.S. Belfast
A városközpontban, a London Bridge és a Tower Bridge között, a Temze déli partján lehorgonyozva ringatózik a második világháború veterán hadihajója. A hajófenéktől a hídig kilenc fedélzet járható be, mely jól átmozgatja az embert, mert helyenként szűk és alacsony ajtókon kell átpréselni magunkat. Ha a gyerekünk élvezi a nagy és nehéz gépeket, akkor ez pláne kötelező program.
Traffic Light Tree
Képekről már ismerős lehet ez a művészeti installáció, mely Canary Wharfon található. A francia művész Pierre Vivant alkotása a természet és a városi életmód kapcsolatát szimbolizálja. A szobor (?) Canary Wharf észak-keleti részén, a Billingsgate Market bejáratánál lévő körforgalom közepén van felállítva, a metró vagy az Overground állomástól egy kis sétával vagy busszal könnyen megközelíthető.
Rolling Bridge
A listán szereplő látnivalók közül a kevencem ez a Paddington vasútállomás mellett lévő látnivaló. A hidraulikus gyalogoshidat a Heatherwick építész stúdió tervezte, gyakorlatilag a látnivaló kedvéért, hiszen funkciója nem sok van. Mindössze a Paddington csatorna egy kis beszögellését hidalja át, melyet kb. tíz méter kerülővel egyébként is ki lehet kerülni. Az igazi élményhez jól kell időzíteni a látogatásunkat, ugyanis kizárólag pénteken délben csukják össze és nyitják ki megint! A híd az egyik hídfőnél van rögzítve és a beépített hidraulikus dugattyúk segítségével egy szabályos nyolcszög alakba tudja összezárni, feltekerni magát. A szerkezet egyfajta kapcsolat a geometria, a fizika és a művészet között.
Abbey Road Beatles Crossing
Ki ne ismerné a Beatles legendássá vált lemezborítóját, melyen a négy srác egy zebrán kel át? A kép 1969 augusztus 8-n készült, nem messze az Abbey Road Studio bejáratától ahol az Abbey Road album felvételei készültek. A szóban forgó zebra természetesen azóta is megvan és naponta pár tucat turista teszteli a járművezetők türelmét a zebrán fel-alá sétálással és fényképezéssel. Álljunk be mi is nyugodtan a sorba, az arra járó sofőrök már megszokták a felhajtást.
9 és 3/4 vágány
Ha a Harry Potter sorozat előtt valaki a 9 és 3/4 vágány felől érdeklődött volna a King's Cross pályaudvaron, simán hülyének nézték volna. Bezzeg ma már csodálkozás nélkül az épület oldala felé terelnek, ahol a turisták sorban állnak a Harry Potter bolt előtt és a gagyi, falhoz csavarozott fél hordárkocsihoz egy fénykép kedvéért. Mi azonban ne hagyjuk magunkat megvezetni, ha az igazi helyszínen akarunk körülnézni, akkor a peronokra kell bemennünk. Mivel ide csak jeggyel lehet menni két opciónk van: vagy be- és aztán kijövünk az érintős Oyster- vagy bankkártyánkkal mely elvileg nem kerül semmibe, vagy bekéredzkedünk az állomásszemélyzetnél. Engem pár éve egy sóhajjal és egy sajnálkozó tekintettel beengedtek. Ja, még egy tudnivaló: a filmbeli állomás külsejét a szomszédos St. Pancras állomás kölcsönözte, ha összehasonlítja az ember a kettőt, azonnal megérti miért, főleg, ha hozzátesszük, hogy akkoriban a King's Cross előtt ráadásul egy undorító utólagos toldás is állt.
Icipici rendőrőrs
A város legkisebb rendőrőrse a város egyik legforgalmasabb és legismertebb helyszínén áll, mégsem veszik sokan észre. Ugyanis a Trafalgar Square dél-keleti sarkán áll és nem nagyobb, mint egy telefonfülke. Az 1920-as években létesítették a teret felügyelő őrszem számára, aki a körben elhelyezett lőrésszerű ablakokon keresztül tudta szemmel tartani a teret, ha pedig erősítésre volt szüksége, csak felemelte a rendőrkapitányságra bekötött telefont. Ilyenkor a kis épület tetején lévő lámpa is villogni kezdett, felkeltve az esetleg közelben lévő más járőrök figyelmét.
Sloan Square aqueduct
A londoni metró alagútjait a peronok felett sok helyen áttörik a gyalogosok keresztfolyosói, nincs ebben semmi különös, első pillantásra a Sloane Square állomáson is látható egy ilyen szerkezet a peronok felett. Azonban közelebb sétálva láthatjuk, hogy az ott lévő acélszerkezet némileg eltér a megszokottól. A legfeltűnőbb az, hogy a szegecselt vasszerkezetnek ívelt alja van, aminek az az oka, hogy nem egy gyalogos felüljáró vagy közmű csatorna alatt állunk, hanem az állomástól délre a Temzébe ömlő Westbourne folyó metró vonalát keresztező csatornája alatt! Sokan nem is sejtik, hogy egy folyó hömpölyög a fejük felett, miközben a metróra várnak. Ha arra jár valaki, tessék felnézni!
Orrok a falon
Pár évvel ezelőtt a Soho utcáin sétálva vettem észre egy házfalból kiálló rézszínű orrot. Annyira furcsának találtam, hogy kicsit utánajártam és kiderült, hogy egy művészeti installáció egyik darabját szúrtam ki. 1997-ben Rick Buckley művész az egyre terjedő videó megfigyelésre és a "Big Brother" elméletre szerette volna flehívni a figyelmet, ezért 35 gipszmásolatot készített a saját orráról és mindenféle hírverés nélkül kiragasztgatta őket London különböző épületeire. Legtöbbjét relatív gyorsan felfedezték és eltávolították, de pár darab túlélte az éveket. Buckley 2014-ig nem is fedte fel magát, így addig vadabbnál vadabb elméletek születtek az orrok eredetére vonatkozóan...
Thames Barrier
Ehhez a látnivalóhoz kicsit ki kell mozdulni London belvárosából és ellátogatni a keleti végekre, melyet North Greenwich vagy Greenwich metróállomásoktól busszal könnyen megtehetünk. Itt található a várost védő gátrendszer, melyet magas dagály illetve tengeri viharok esetén használnak. Mondjuk azt még nem tudtam megfejteni, hogyan lehet az alvíz ellen gátakkal védekezni, mikor fentről érkezik a folyóvíz... A folyó déli oldalán egy csendes kis park húzódik, ahol padokon ülve vagy a fűbe leheveredve élvezhetjük a folyó és annak a túlpartján lévő City Airport fel- és leszálló repülőgépeinek látványát. Aki többet is szeretne megtudni a gátrendszerről az részt vehet egy vezetett túrán is a szerkezet belsejébe.
City Airport
London repülőterei közül talán ez a legérdekesebb. Nagyon fiatal repülőtérről van szó, 1987-ben létesült Kelet-Londonban egy régi teherkikötő töltését felhasználva, elsősorban a közeli Canary Wharf és a Bank üzleti negyedek utazóira számítva. A helyszín miatt a repülőtér kiterjedése igen korlátozott, az egyetlen kifutópálya mindössze 1500m hosszú (pontosan a fele a rövidebb budapesti pályának!) és mindkét végén a Temze holtágai határolják. Csak korlátozott méretű gépek tudják igénybevenni és így is igen kalandos tud lenni a szokásosnál meredekebb (3.5° helyett 5°) siklópályán való megközelítés szeles időben a közeli toronyházak között, majd a gyors fékezés a határozott földetérés után. Aki ki szeretné próbálni, annak jó hír, hogy Budapestről is elérhető a repülőtér a LOT közvetlen járatával, melyet Embraer 170 géppel üzemeltet. A belváros felé pedig kiváló tömegközlekedési kapcsolata van!
képek forrása: wikimedia.commons.org
< Előző utazás Következő rész >
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.