Qatar Airways Qsuite

"First in Business"

"First in Business" 

Ezzel a szlogennel indította útjára Qsuite elnevezésű business class termékét a Qatar Airways 2016-ban. A mondatot kétféleképpen lehet fordítani, mindkettő igaz a cég filozófiájára: az egyik az "első osztályú business", ami arra utal, hogy a cég lassan kivezeti az első osztályú kabint és a business class szolgáltatást emeli magasabb színvonalra, a másik értelmezés szerint "első a business classok között", ami a versenytársakat megelőző, emelt színvonalú szolgáltatásra céloz. Ezt a kabint volt alkalmam párommal magyar bloggerként elsőként kipróbálni.

Az ausztrál, hong kongi és thaiföldi útjaink eredményeként annyi mérföld (qmiles) és kredit (qcredit) gyűlt össze a Qatar Airwaysnél, hogy lehetővé vált turista jegyek upgradelése. Ezért újabb távol-keleti célállomást kerestünk, ráadásul olyat, ahova a társaság a Qsuite kabint repteti. A régebbi - és véleményem szerint továbbra is a piaci átlag feletti - kagylós üléseket már kipróbáltuk, ezért mindenképp szerettük volna az új székeket kipróbálni. Először Srí Lanka volt a favorit, de a nemrégiben elkövetett robbantásos merényletek visszábbvetették a lelkesedésünket. Egy másik, tarsolyban lévő uticél lépett így a lista tetejére: Kuala Lumpur.

A turista jegyek megvétele után következett az upgrade folyamata, mely nem volt egyszerű. Először szét kellett választani a foglalást, csak ezután engedte a rendszer a mérföldjeinket felhasználni. Így viszont a rendszer nem tudta, hogy együtt utazunk és nem engedett a Qsuite kabin párban lévő üléseire ülni, telefonon kellett elmagyarázni és az ügyfélszolgálattal áttetetni a székeket. A járatok közül nem volt sok választási lehetőség, mert mindkét irányban csak az első leget engedte a rendszer upgradelni. A London-Doha irányhoz a Qcrediteket használtuk, visszafelé a Kuala Lumpur-Doha járathoz pedig a mérföldeket. Szerencsére a Qatar Airways pont ezeken a járatokon üzemelteti a Qsuite székeket az Airbus A350-1000 és a Boeing 777-200 gépeken...

...amíg nem kaptunk egy értesítést, hogy gépcsere miatt megváltozott a székünk. Gyorsan megnéztük és kiderült, hogy a  Qatar Airways legrégebbi, 2-2-2 székosztású gépére cserélték az odautat. A legjobb termékről a legrosszabbra, amit nem igazán reklámoz a cég. A visszaút még esélyes volt, de igen rezgett a léc, hogy kihúzzák alólunk azt is. Változtatni persze nem lehetett a repülőjegyen, csak reménykedni a csodában. Ami el is jött, ugyanis indulás előtt pár nappal visszacserélték a gépet!

Igazság szerint a thaiföldi utunkról hazafelé már nagyon közel álltunk a termék kipróbálásához, de akkor a cég az utolsó pillanatban lecserélte a gépet, így ismét a régebbi kagylós ülésekben tehettük meg a Doha-Stockholm utat. Mikor ez számunkra kiderült az Al Mourjan loungeban várakozva, nem volt őszinte a mosolyunk és a személyzet kezét tördelve kért elnézést. Ezek után most sem repestünk az örömtől, mikor úgy nézett ki, hogy ismét gépcsere áldozatai leszünk. Bár akkor legalább mind a három, használatban lévő széktípust kipróbálhattuk volna.

img_2716.JPG

A gépbe lépve a Qatar Airways szokásos, burgundi és szürke színkombinációja fogad, a felületeket különböző anyagok és minták borítják. A kabin szék kiosztása 1-2-1, a székek tulajdonképpen kabinok, melyek a szomszédtól leengedhető falakkal, a folyosótól pedig tolóajtóval vannak elválasztva. A falak csukott állapotban vannak, a személyzet az utasok kérésére nyit össze kettő vagy négy széket. Ez az, ami a más társaságok hasonló elrendezéséhez képest többet nyújt, így ugyanis az együtt utazók nincsenek elszeparálva.

A folyosó melletti utasok menetirány szerint ülnek, a folyosótól távolabbiak háttal. Ez igen érdekes érzés felszállás és leszállás közben, természetesen repülés közben nem érezni semmi különbséget. A futópályán gyorsításkor fura, hogy a gyorsulást lassulásként érezzük és az ki akar tolni minket a székből, ráadásul ha a kijelzőn a külső kamera képét nézzük, az is fordítva mutatja a gépet. Amikor a gép elemelkedik, az ember azt érzi, mintha egy tengeralattjárón éppen a mélység felé indulna el.

img_2727.JPG

img_2752.JPGMás kabinok esetén gyakran visszatérő panasz az utasok részéről, hogy nem elég privát a szék. Nos, itt annyira el van paravánozva minden, hogy az ablak mellett ülő utasokon kívül más nem is lát semmit a külvilágból. Ez számomra kicsit klausztrofóbbá teszi a kabint, eddigi útjaink során sosem éreztem, hogy ne lenne elég privát szférám, viszont szerettem a kabin tágasságát és azt, hogy a kabinon keresztül nézve számtalan ablakon ki lehetett látni.

Felszállás után a légiutas kísérők kioldják az addig nyitott állapotban rögzített ajtókat és az ember magára zárhatja a fülkét. Persze nincs teljes bezártság, a falak és az ajtó nem érnek plafonig, a folyosón állva be lehet látni a székekhez.

A légiutas kísérők tréningjét dícséri a tény, hogy zárt ajtó esetén engedélyt kérnek, mielőtt kinyitnák, akkor is, ha az utas hívta őket. Mikor távoznak, akkor pedig attól függően zárják vagy hagyják nyitva az ajtót, hogy milyen állapotban találták. Ez az a figyelmesség ami megkülönbözteti a közel-keleti és ázsiai légitársaságokat sok európai és amerikai párjuktól.

img_4041.JPGA szék kényelmes és feszesre tömött, strapabírósága ellenére kellemes tapintású textillel van burkolva. A kartámasz a kagylós székkel ellentétben kézzel engedhető és emelhető, igazi first world problem! A széknek nincs lábtámasza, ággyá alakítva az ülőlap siklik a beépített lábtartóhoz. A szék mellett egy felnyitható, szivacsos tetejű tároló található, ebben ásványvíz, fülhallgató és magazinok vannak. A székkel szemben nagyméretű kijelző és kihúzható étkezőasztal található. A kijelző panelje a háttal ülő utasok esetében eltolható, hogy a fal túloldalán ülőkkel lehessen beszélgetni. A fülkéhez tartozik még egy fix asztal is, melynek oldalán a távirányító, az ülés funkciógombjai és egy polc is helyet kapott.

A székhez tartozó nagyméretű párna mellett az utasok egy kisebb, hazavihető ajándék párnát is kapnak, melyre a személyzet fel is hívja a figyelmet. Amikor az utasok aludni kívánnak, az ülés teljesen vízszintes ággyá alakítható, melyre a légiutas kísérők egy további matracot terítenek. Az egymás melletti székek közötti fal igény esetén teljesen letolható és fölé a légiutas kísérők egy matrac csíkot tehetnek, mellyel a két szék egy közös francia ággyá alakul.

img_2822.JPG

Mi az, amit mindenki irigyelt gyerekkorában Supermantől? Mert én a magasban, szédítő sebességgel, pizsamában való repülést, a védjegynek számító fej fölé emelt kézzel. Sok más, gyerekkori álommal ellentétben ez most valóra vált. Az ágy olyan széles és hosszú volt, hogy hason fekve a karomat a fejem felé tudtam emelni, ekkor jutott eszembe a hasonlat.

Természetesen a qsuite esetén is érvényes a "dine on demand" szolgáltatás, azaz az utasok akkor étkeznek, azt és amennyit akarnak. A fedélzeti kiszolgálás és menü megegyezik a többi kabinéval, arról Ausztrália felé már beszámoltam. A qsuite utasai újfajta amenity kitet kapnak, melynek tartalma az eddigiekkel megegyező: szemtakaró, füldugó, kézkrém, szájzsír és arc spray. Emellett külön csomagban papucs és pizsama is jár, a WC-ben pedig borotválkozó készlet és fogkefe-fogkrém található. Az ágyhuzatokat és a pizsamát a British Airwayst is ellátó White Company biztosítja.

img_4029.JPG

A szék összességében úttörő a business osztályon, de vannak bizonyos hátrányai is. Először is, mint említettem, a falak következtében nem lehet látni az ablakokat, ez főleg háttal ülve zavaró egy kicsit. Mivel az ajtó és a mozgatható elválasztó falak gyengítik a fülke stabilitását, gurulás vagy turbulencia közben recseg-ropog, nyikorog néhány elem és szemmel láthatóan mozognak egymáshoz képest. A szék eggyel kevesebb elemből áll, így félig ledöntve semmi nem támasztja alá a lábszárat, a fejtámla feleslegesen nagy, ami útban van, mikor ágyként használja az ember. A kicsit eltérő kialakítás miatt az étkezőasztal kihúzott állapotában csak azok tudnak kimászni az ülésből, akik a folyosótól messzebb ülnek, akik a folyosó mellett, azok nem. A kagylós üléseknél megszokott cipő tároló fiók is hiányzik itt, csak a folyosótól messzebb ülők tudják az ajtó mellé rakni azokat. A lábtartó zsámoly alatt sincs tároló, pedig jól jönne.

Ezek mindegyike a first world problem kategória, természetesen felejthetetlen élmény ilyen körülmények között utazni. A Qatar Airways bemutató videója:

Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kérlek látogasd meg a Patreon oldalamat, ahol az utazások támogatásáért cserébe exkluzív tartalmakhoz is hozzáférést biztosítok. Kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.