Qatar Airways Széqqavalkád
Ha jól számolom, a Qatar Airwaysnél jelenleg hatféle business ülés van rendszeresítve - nem számolva az ideiglenesen Qatar "fennhatóság" alatt lévő Finnair és Cathay Pacific gépek székeit. Nagy a szórás a székek típusa és minősége között, ami nem túl jó hír azoknak, akik szeretnék kipróbálni a prémium kabint. Thaiföldi nyaralásunk során három különböző székben is sikerült pár órát eltöltenem.
Business Suite
Az utazás rögtön a cég legújabb termékével indult, melyet először próbáltam. A B787-9 gépeken bevezetett, erősen módosított Adient Aerospace Ascent székre azért volt szükség, mert a Qsuite ülésrendszer nem fért be a B777 géphez képest keskenyebb törzsű gépekbe, viszont a légitársaság frissíteni kívánta a többi gépen is a kabint. A szék nagyban hasonlít az általam csak kagylós széknek hívott, 2012-ben szintén a B787 gépeken bemutatott Super Diamond székre. Az ülés elrendezés különleges hibrid halszálkás, ami azt jelenti, hogy az ablak melletti ülések a folyosónak háttal, az ablak felé néznek, míg a középső ülések pont a folyosó felé. A Super Diamond üléshez képest a változás inkább negatív: az ülés sokkal kisebb és kevesebb a tároló, amit leülés után azonnal észrevettem, mert nem volt hova elpakolni a dolgokat. Konkrétan nincs zárható rekesz, ami egy kicsit meglepő. Szerencsére legalább a telefonunk kapott egy függőleges tárolót, amiben vezeték nélkül tölthetjük. Az asztal sokkal kisebb és ezt nem én jegyeztem meg, hanem a légiutas kísérő, aki megpróbálta a standard terítéket felrakni! A szék kapott egy ajtót, ami nem záródik teljesen, fura módon egy ujjnyi rés mindig marad. Pozitívum viszont, hogy a kijelző eggyel jobb felbontású, mint az előző típuson volt. Értem, hogy már ideje volt egy frissítésnek, de az új szék nem igen jelent előrelépést, az előző székek tökéletesen megfelelnének továbbra is.
Super Diamond
Ha már ehhez a székhez hasonlítottuk, következzen a Collins Aerospace Super Diamond szintén erősen módosított széke, melyet az előző utazásaimon számtalanszor és most két járaton is volt szerencsém élvezni. Személyes kedvencem, mert tágas, rengeteg zárható tárolórekesze és hatalmas asztala van és az ülés minden egyes része önállóan mozgatható. Még a karfa magassága is gombokkal állítható, ami ritkább, mint a fehér varjú. Az ülések fordított halszálkás elrendezésűek, ami azt jelenti, hogy minden ülés háttal van a folyosónak. Az egyetlen kritika, amit ez a nagyszerű ülés kapni szokott, az az, hogy nem elég privát, könnyen belátni a benne ülőkre. Számomra ez nem okoz gondot, mert jobban értékelem az alacsony falmagasság következtében átlátható kabint. Előre kicsit féltem, hogy az évek során megkopott esetleg a székek állapota, de felesleges volt aggódnom, nem vettem észre semmilyen hibát vagy kopást rajtuk.
A járvány miatt földre kényszerült A380 repülőgépek egyes Airbus A350 gépek festési problémái miatt ismét forgalomba álltak, pedig erősen rezgett a léc, hogy végleg kivonja őket a légitársaság. Ennek azért van jelentősége, mert ezek az óriás gépek a Super Diamond székek mellett a business kabin végében fedélzeti bárral vannak felszerelve. Itt az utasok koktélokat, üdítőket kortyolgathatnak, sós vagy édes desszerteket fogyaszthatnak, esetleg kiszolgáhatják magukat a nasis vagy a gyümölcsös kosárból, miközben szocializálódnak. Az éjszakai járatokon nem túl zsúfolt ez a rész, de a személyzet elmondása szerint jópár utas megfordul itt nappal. Hihetetlen dolog ezt a ma már igazán ritka élményt átélni, pedig pár évtizeddel ezelőtt ez hozzátartozott a hosszútávú repüléshez.
A többi géptípuson is igyekszik a légitársaság valamilyen közösségi teret létrehozni. Az A350 és B787 gépeken a második ajtónál a konyha helyett egy onboard lounge kapott helyet gyümölcsös és nasis kosárral valamint magazinokkal.
Qsuite
A légitársaság zászlóshajójának számító, a Collins Aerospace és a PriestmanGoode cégek közös gyermeke, melyet először a malájziai utunkon próbáltam. Akkor írtam egy részletes beszámolót, azóta nem sokat változott a véleményem. Az egyedi fejlesztésű szék különleges funkciója, hogy akár négytagú társaság is együtt utazhat az eltolt és egymásnak szembefordított székeknek és a kinyitható válaszfalaknak köszönhetően. A masszív reklámkampány azt sulykolja, hogy ezt a széket "kötelező" imádni, pedig messze nem tökéletes. Tény, hogy kényelmes kabin élményt ad, kellemes mintájú és tapintású anyagok vesznek körül és középen a páratlan sorokban háttal ülő utasok akár franciaágyon is aludhatnak. A flexibilitásnak azonban ára van: a mozgatható panelek egy rosszabb futópályán le- és felszállásnál erősen rázkódhatnak és hangosan zöröghetnek. Az üléseknek nincs lábtartó része, mert az ülőlap mozog egészen az ottománig, ezért nem igazán lehet fotel módban kényelmesen fetrengeni. A kihúzott aztal mögül pedig csak akkor lehet kiszállni, ha a folyosótól messzebbi széken ülünk. Összességében érdekes szék, de nem feltétlenül lenne ez a befutó nálam.
A kipróbált székek mellett a flottában másik három széktípus is található. A rövidtávú - fogalmazzunk úgy, nem fontos - járatokon, melyeket keskenytörzsű gépekkel teljesítenek, olyan dönthető, de ággyá nem alakítható székek vannak 2-2 elrendezésben, amikbe még kijelző sincs beépítve. Lehet fanyalogni, hogy ez ma már nem méltó egy ilyen nívóval rendelkező légitársasághoz, de az európai rövidtávú business székekhez képest még mindig ezerszer jobbak.
A budapesti járatokon ezeknek a székeknek az eggyel frissebb, szórakoztató rendszerrel felszerelt változata közlekedik. A járvány alatt a teher kapacitás szükségessége miatt a budapesti járatok némelyikét is szélestörzsű géppel és jobb székkel teljesítette a cég, sajnos ez már régen a múlté.
A harmadik székfajta a Boeing 777-200LR és 777-300ER némelyikén található 2-2-2 elrendezésű székek, melyek talán azokra a Latam székekre hasonlítanak a legjobban, melyeket itt próbáltam. Ezeknél nem csak az róható fel, hogy minimális privát szférát nyújtanak, hanem a közvetlen folyosó elérés hiánya is. Ez azt jelenti, hogy az ablak melletti székből ággyá alakított állapotban konkrétan át kell másznunk a szomszédon ami ma már eléggé kifogásolható. Az viszont tagadhatatlan előnye a széknek, hogy hatalmas lábtérrel rendelkezik ülő és fekvő pozícióban is mert itt nem az előttünk lévő szék melletti lyukba kell raknunk a lábunkat. Arra vigyázni kell, hogy ugyanezen gépfajta néhány példánya Qsuite-tal van szerelve, ami azt jelenti, hogy vagy a legjobb, vagy a legrosszabb hosszútávú széket fogjuk ki.
< Előző bejegyzés Következő bejegyzés >
Ha tetszett a bejegyzés és szeretnél még többet megtudni, kövesd a blog Facebook oldalát és Instagram profilját is, ha pedig van blog.hu felhasználói fiókod, a jobb felső sarokban beállíthatod követésre a blogomat, így értesítést kapsz, ha új cikk jelenik meg.